Det er 150 år siden Henrik Ibsens stykke Peer Gynt ble utgitt, og i sommer byr vi på utstillingen «Bann på det er sant – Peer Gynt 150 år» på Henrik Ibsen Museum.

Over 11.000 mennesker så forestillingen Peer Gynt i årene 2003, 2004 og 2008 i Grenland. Det var Teater Ibsen, i samarbeid med Grenland friteater som sto bak den spektakulære oppsetningen som startet i Brekkeparken og endte opp i et steinbrudd i Porsgrunn. Forestillingen ble også vist i Beijing.

Henter fram minner

9. juni hadde vi gleden av å åpne utstillingen Bann på det er sant – Peer Gynt 150 år i låven på Venstøp – Henrik Ibsens barndomshjem. Så i sommer kan du gjenoppleve minnene fra vandreteateret.

– Kostymer, scenografi, bilder og musikk fra teatersuksessen har fått plass i låven på Henrik Ibsen Museum. Det er en stor og flott utstilling vi tror mange vil glede seg over, sier Silje Honningdal som er prosjektansvarlig for utstillingen.

Peer Gynt på 30 minutter

I forbindelse med utstillingen kan du få omvisningen Peer Gyntpå 30 minutter. En av våre sommerguider tar deg med inn i utstillingen, og gir deg en kortversjon av Peer Gynt, og samtidig en fortelling om suksessoppsetningen.

Lite ble til stort

Da Honningdal tok kontakt med Teater Ibsen om en utstilling i vinter, så hun for seg noen få kostymer. Teater Ibsens folk feide raskt de tankene vekk, de tenkte mer som Peer Gynt: stort og flott!

De 25 viktigste kostymene fra forestillingen har nå plass i låven på Venstøp. Rundt dem blir det scenografi, lyd og og bilder fra forestillingen.
– Vi håper å bringe fram den gode stemningen og begeistringen fra forestillingen, den vakte stor begeistring og stort engasjement hos lokalbefolkningen, minnes Honningdal.

Fyller Ibsens låve

Scenograf Hans Georg Andersen er en av teaterts folk som tenker som Gynt. Hans ideer har gjort til at hele låven  på Henrik Ibsen Museum er ryddet til årets utstilling. Blant annet er den store hatten fra 2006-utstillingen revet, en kinohatt mange husker. Teater Ibsens scenograf har planlagt utstillingen og sammen med teaterets tekniske sjef, Terje Gundersen, har han bygget han store rammer der fotofrafier fra foresillingen skal vises.

– Her viser vi smakebiter fra de største scenene, også på loftet, der det har vært utkledningsloft for barn, sier Andersen. De to karene har også børstet støv av tronstolen til Dovregubben. Den kan publikum sitte i.
– Kanskje de kan ta en trollfie, tøyser Gudersen. Det er i alle fall lagt opp til en selfie her, og hashtaggen er: #peergynt

Har gjenskaper kostymer

Alle kostymer var ikke i orden til utstillingen, derfor har Telemark Museums tekstilkonservator, Alice Brandal Baklid, jobbet sammen med teaterets kostymeansvarlig Unni Bang Andersen om gjenskape. Blant annet måtte masker og hodeplagg lages på nytt.
– Mye av materialet som ble brukt ble ødelagt, som avsipapir, plastsekker og faktisk papirsekker fra Hydro. Blant annet brudekjolen fra scenen bryllupet på Hægstad var laget av dette papiret. Den har vi gjenskapt og vises på museet omtrent slik den var, sier Bang Andersen.

Peer Gynt-forestillingen:

– ble satt opp av Teater Ibsen og Grenland friteater
– kunstnerisk produsent var Inger Buresund
– regi ved Lars Vik, Grenland friteater
– scenograf Hans Georg Andersen
– kostymedesign Mona Grimstad

Les mer om oppsetningen og de som var med