/, Porselensmuseet/Inspirert av filigranstradisjonen

Inspirert av filigranstradisjonen

  • En god tråd legger grunnlaget for vakre søljer, som disse bolesøljene.

– Jeg er glad i skikkelig håndverk og lidenskapelig opptatt av filigran. Søljetradisjonene og folkekunsten inviterer til lekenhet og krumspring.

Det sier filigransølvsmedmester gry Grindbakken, som forsvarte sin oppgave og stipendiat på Porselensmuseet 31. august, etter et tre års stipendiat hos Norsk håndverksinstitutt.

Se utstillingen på Porselensmuseet fram til 14. oktober, onsdag-søndag kl. 11-16.

Inspirasjon i museet

Samme dag åpnet utstilligen «Filigran -tradisjon og inspirasjon» på Porselensmuseet, med fullt hus og stor festivistas. Vakkert draktsølv skapt av Grindbakken vises, det gjør også noen utvalgte søljer fra Telemark Museums magasin. I tillegg til gammelt sølv fra Telemark Museum samling, vises bilder av søljer fra andre museer og samlinger Grindbakken har brukt som inspirasjon.

– Jeg har hentet inspirasjon i samlingene hos Telemark Museum, Vest-Telemark Museum, Bø Museum, Norsk folkemuseum og Historisk Museum, forteller Grindbakken. Hun gikk i sølvsmedlære hos Arnt Darrud, og han har også vært en viktig rådgiver i arbeidet med filigransstipendiatet.

Vil formidle tradisjon

Utstillingen byr blant annet på bolesøljer, malesøljer, krosslauv og trandeimsøljer. Den vises på Porselensmuseet fram til 14. oktober, men er ikke en salgsutstilling.

– Det viktige for meg nå, er å fremme håndverket, sier filigransølvsmedmesteren og forteller villig om hvordan en filigransølvsmed arbeider. – Tråden er det essensielle i håndverket. Jeg forsøker å formidle hva som skal til for å få til en god tråd, og hva en god tråd gjør med hele arbeidsstykket, sier hun. Det vises også gjennom en film og en billedserie i utstillingen.

Tradisjonen har vandret

Vi ser på bunadssølvet vårt som noe unikt, men som folkekunst ellers har tradisjonene vandret fra land til land – eller rettere sagt sølvsmeder har vandret på jakt etter oppdrag og tatt med seg tradisjoner på veien, og fra hjemlandet.
– På Historisk museum har jeg sett på ei sølje som ser ut som ei bolesølje, men man tror den er 1500-tallet og sørøst i Europa. I en pyramide i Tyrkia har man funnet filigransarbeid som er datert tilbake til 2 200 år f. Kr., forteller Grindbakken.

Likevel er det to karer som preger filigranssølvet i Telemark.
– Michel Mandt og Jens Erland slo seg ned i øvre Telemark, og mye av arven i dagens filigransarbeid har sitt opphav i deres arbeid, forteller Grindbakken.

Folkeminnegranskar- og innsamlar Rikard Berge, gjorde ein stor innsats for at håndverkstradisjonen skulle leve videre, og boka Norskt bondesylv er «bibel» for sølv- og gullsmeder. Boka får du kjøpt på Porselensmuseet eller via Telemark Museums nettbokhandel.

2018-09-03T12:13:20+00:00 3. september 2018|Kategorier: Aktuelt, Porselensmuseet|