/, Brekkeparken/3D-skannet stokkebåten for å få eksakte mål

3D-skannet stokkebåten for å få eksakte mål

  • Christian Rodum fra Norsk maritimt museum 3D-scanner stokkebåten. Foto: Kristin Berge
    Christian Rodum fra Norsk maritimt museum 3D-scanner stokkebåten. Foto: Kristin Berge
  • Christian Rodum fra Norsk maritimt museum 3D-scanner stokkebåten. Foto: Kristin Berge
    Christian Rodum fra Norsk maritimt museum 3D-scanner stokkebåten. Foto: Kristin Berge
  • Pål Thome og Chirstian Rodum ved Norsk maritimt museum har 3D-skannet stokkebåten fra Siljan. Mål skal gi eksakt oppskrift for hvordan et stativ og et monter skal utformes. Foto: Kristin Berge
    Christian Rodum fra Norsk maritimt museum 3D-scanner stokkebåten. Foto: Kristin Berge

En 3D-skanning av stokkebåten fra Siljan skal gi eksakt oppskrift for hvordan et stativ og et monter skal se ut. Ønsket er å vise båten i nybygget i Brekkeparken.

Stokkebåten fra Siljan kom til museet på slutten av 1930-tallet, og endelig håper Telemark Museum å få vist den fram i det nye museumsbygget i Brekkeparken

Nesten 2000 år

Stokkebåten er datert til eldre jernalder, til 240 e.Kr., og er dermed den nest eldste båten vi kjenner til her i Norge. Båten ble funnet av noen unggutter i 1930 i det vesle vannet Lauv etter en flom i tjernet Gonningen i Siljan. Før noen skjønte at det var noe en burde ta vare på, ble den brukt i badelek, men i 1938 ga Treschow i Larvik båten til museet i Brekkeparken. Først på 2000-tallet ble det tatt C14-analyse, en karbonprøvedatering av farkosten. Det viste seg altså at den nesten er 2000 år gammel.

Klimastyrt monter

Så langt har ikke museet hatt noe sted å vise den fram, og den er tatt vare på så godt som mulig i museets lager. Men med nybygg i Brekkeparken, er håpet å få den fram i lyset. Eller det vil si, lys bør den ikke ha, og det er viktig at får klimastyrt monter.

– Den er ikke i god stand, men jeg har også sett verre, sier konservator Pål Thome fra Norsk maritimt museum. Han mener at båten kan reddes, men at det bør skje en endring ganske snart. Sammen med kollega og arkeolog Christian Rodum foretok de fredag et 3D-skann som tar alle geometriske mål av farkosten. Målet er å få helt eksakte mål, slik at det blir mulig å lage en krybbe eller et stativ båten kan plasseres på, i et klimastyrt monter.

Trenger økonomisk hjelp

– Dette er en kostbar affære, og akkurat som Siljan historielag har vært en god samarbeidspartner og pådriver i å få vist fram og formidle båten, er vi nå på jakt etter en samarbeidspartner som ønsker å hjelpe oss økonomisk, forteller museumsdirektør Jorunn Sem Fure.
Hun håper at farkosten etter hvert får plass i det nye bygget i Brekkeparken, og at den kan vises fram og brukes i formidling til publikum.
– Dette skannet vil for eksempel gjøre det mulig å kunne se båten fra alle kanter, digitalt. Kanskje publikum kan foreta en digital reise med båten, sette seg i den og padle avgårde, foreslår Rodum.

Stabilt stativ eller krybbe

– Det er sprekker både på langs og på tvers, trevirket er nedbrutt – det blir organisk materiale når det tørker, sier Thome. Båten trenger å komme i et klimastyrt monter, og der må den ligge stabilt. Målene 3D-skannet gir, gjør det mulig å lage et stativ eller en krybbe med eksakte mål.

Konservatoren sier det er en primitiv farkost, rett og slett et uthulet tre.
– Båten er veldig tynn og håndtakene ser ut til å ha vært hogd ut av stokken, ikke festet i etterkant. En spennende konstruksjon.
Stokkebåter ble laget fram til 1900-tallet, men stokkebåten fra Siljan er sjelden, ikke minst fordi den er så gammel. Båten er 5, 7 meter lang og 90 cm bred.

2020-10-27T13:03:27+00:00 23. oktober 2020|Kategorier: Aktuelt, Brekkeparken|