//Musikktradisjonen har fått sin fotohistorie

Musikktradisjonen har fått sin fotohistorie

  • Cecilie Authen har gitt ut boka Norsk folkemusikk. Et fotohistorisk portrett 1840–1940 på Pax Forlag.
    Cecilie Authen har gitt ut boka Norsk folkemusikk. Et fotohistorisk portrett 1840–1940 på Pax Forlag.
  • Cecilie Authen har gitt ut boka "Norsk folkemusikk. Et fotohistorisk portrett 1840–1940".
    Cecilie Authen har gitt ut boka Norsk folkemusikk. Et fotohistorisk portrett 1840–1940 på Pax Forlag.
  • Det eldste musikkfoto i norske arkiver Daguerrotypi fotografert 1852 Organist og stadsmusikant i Arendal med familie. Fotoet er utlånt av Aust Agder museum og arkiv
    Cecilie Authen har gitt ut boka Norsk folkemusikk. Et fotohistorisk portrett 1840–1940 på Pax Forlag.

Cecilie Authen jobber til vanlig som fotoarkivar ved Telemark museum, men har nå gitt ut boka «Norsk folkemusikk. Et fotohistorisk portrett 1840–1940».

Boka er produsert i kjølvannet av en mastergrad med samme tema, og er gitt ut påPax forlag.

I pressemeldingen fra forlaget kan man lese: «En levende og elsket musikktradisjon får sin fotohistorie Fotografiet har en enestående evne til å dokumentere og gjengi det glemte. I denne boken er det øyeblikk fra et århundre med norsk folkemusikktradisjon som «fryses fast» i form av et utsøkt utvalg av historiske fotografier.

Eldste musikkfoto

Authen jobber til daglig på Telemark museum, men har hatt permisjon for å gjennomføre mastergrad ved Universtitet i Sørøst-Norge, avdeling Rauland og bokprosjektet som nå er tilgjengelig hos bokhandlere.
I boka er det bilder fra flere fotosamlinger, det er også noen fra Telemark museums fotoarkiv. Fra Aust Agder museum og arkiv har forfatteren lånt et daguerrotypi fotografert 1852. Det viser organist og stadsmusikant i Arendal med familie. Det er det eldste musikkfoto i norske arkiver.

Fest og folkeliv

I Pax’ pressemelding står det videre. «Her er storslåtte brudefølger med spillemenn, og her er leikarringen som danset på Akershus festning 17. mai 1905 da norsk nasjonalfølelse var på topp. Her er utallige felespillere og felemakere og folk som spiller på langeleik, positiv, fløyte, harpeleik, lurspill og orgel. Her er trekkspillere, trekkspillersker og klarinettister på ski. Den folkelige musikken utøves nærmest overalt. I båten, skogen, veikanten og i mange ulike portrettoppstillinger utendørs. Fra velkomponerte atelierportrett, dansemotiv og til ikoniske motiv og utøvere som «Myllarguten», Torgeir Augundsson (1801–1872), og Berit Pynten Skjefte (1809–1899). Til helheten hører også en gitarspillende kvinne i samisk folkedrakt, far og datter fra den jødiske familien Maliniak og Nina og Edvard Grieg, som arbeidet med tolkninger av norsk folkemusikk».

Norsk kulturarv

«Folkemusikk og folkedans er en viktig del av vår norske kulturarv, og tradisjonene lever og blomstrer den dag i dag. I denne boken kan dagens utøvere møte fortidens, kvinner og menn, gamle og unge, feststemte og i hverdagslaget og fra bygder og tettsteder over hele landet», skriver Pax.
Authen har altså jobbet som fotoarkivar ved  Telemark museum i flere år, og har tidligere gitt ut bøker om fotoarkivene etter Fotograf Nyblin og Varden, og hun har kuratert utstillinger knyttet til bokutgivelsene. Hun bidratt ved flere fotoutstillinger og museumsutstillinger, og er aktiv i Fotonettverket.
I 2020 har hun tatt en mastergrad i tradisjonskunst, og skrevet artikkelen «Rikard Berge – dokumentasjon av folkemusikk gjennom fonograf og fotografi». Authen har tidligere studert musikk (komposisjon) og har flere musikkutgivelser bak seg.

2021-02-05T15:22:22+00:00 5. februar 2021|Kategorier: Aktuelt|